EFOP-1.3.7-17-2017-00158

Szent Miklós Görögkatolikus Iskola és Óvoda közösségfejlesztő tevékenységének bővítése

 


Kedvezményezett neve: Szent Miklós Görögkatolikus Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészeti Iskola
A projekt címe: Szent Miklós Görögkatolikus Iskola és Óvoda közösségfejlesztő tevékenységének bővítése
A szerződött támogatás összege:  49 996 142 Ft
A támogatás mértéke: 100%
A projekt tényleges befejezése: 2021.01.31.
A projekt azonosító száma: EFOP-1.3.7-17-2017-00158

 

Az EU-s támogatás segítségével, a Szent Miklós Görögkatolikus Általános Iskola, Óvoda es Alapfokú Művészeti Iskola (mint konzorciumvezető) es a" Esély a kiteljesedésre Alapítvány (mint konzorciumi partner) szervezetekből álló konzorcium által megvalósítani tervezett (a Szakmai Tervben részletezett) hátránykompenzációs tevékenységek szignifikánsan hozzájárulnak a társadalmi esélyegyenlőség fokozásához, valamint az előítéletesség és a hátrányos megkülönböztetés elleni többszintű fellépéshez. A Görögkatolikus Parókia jelenleg is fontos szerepet tölt be a hely közösség életében, mivel a népesség több mint 8,3%-a görögkatolikus vallású. A fenti szervezetek a helyi esélyegyenlőségi célcsoportok megszólítása és közösségbe vonása (pl fiatalok közösségbe vonása, idősgondozás), a szemléletformálás és a hátrányos helyzetű személyek integrációja terén széles körű szakmai tapasztalatokkal rendelkeznek. A két szervezet meghatározó szereppel bír a helyben lévő közösségek megtartó erejének erősítésében, a hátrányos helyzetű személyek befogadásában, a leszakadó rétegek támogatásában, a mélyszegénységben és a többségi (helyi) társadalomban élők közötti szociokulturális hátrányok mérséklésében. A hátránykompenzációs programokon a többségi (helyi) társadalomban élők számara közelebb kerülhetnek azok a problémák, melyeket eddigi tapasztalataik alapján még nem ismertek, hozzájárulva ezzel a többségi (helyi) társadalomban élők es az egyes esélyegyenlőségi célcsoportok közötti szociokulturális hátrányok mérsékléséhez.

A programokba bevont esélyegyenlőségi célcsoportok tagjai - a virtuális térben megélt kapcsolatok helyett - valódi kapcsolatokat alakítatnak ki majd egymással és a többségi (helyi) társadalomban élő társaikkal, a különböző élethelyzetben lévő emberekből felépülő új közösségek növelik az összetartást, csökkentik a meglévő előítéleteket egymással szemben. A Projekt keretében az esélyegyenlőségi célcsoportok tagjai a megtanult és elsajátított készségek, valamint a közösség megtartó és inspiráló ereje által élhetőbbnek ítélik majd meg a helyzetüket, a hátrányos társadalmi csoportokra jellemző "kilátástalanság érzés" és a kedvezőtlen adottságok is mérséklődhetnek. A projektmegvalósítás időszaka alatt rengeteg hasznos és pozitív minta kerül átadásra a hátrányos helyzetűek részére, melyeket a résztvevők a sajátjuknak éreznek majd, a jövőben átadhatják azokat a környezetük számára. A Görögkatolikus Egyház országos szervezeti struktúrája önmagában lehetővé teszi a jó gyakorlatok országos (hálózatszerű) továbbadását, vagyis azokat a hátránykompenzációs tevékenységeket, amelyek a Projekt keretében hatékonynak bizonyultak a felmerülő összetett társadalmi problémák kezelésében a hasonló problémákkal küzdő településeken is használhatók lesznek.

Hiszünk abban, hogy a hátránykompenzációs programjaink számos pozitív mintát és üzeneteket hordoznak majd, az új közösségek kialakítása mellett a már meglévő közösségeket is gyarapítják, azokat inspiráló közeggé teszik. A meglévő és a Projekt eredményeképpen létrejövő új közösségek pedig nem csak a Projektbe közvetlenül bevont hátrányos helyzetű célcsoport tagok életét befolyásolják, hanem azok közvetlen környezetét is, segítenek megfékezni a folyamatos elvándorlás okozta népességcsökkenést, az elvándorlást és munkanélküliséget is, szélesebb spektrumban nézve pedig a multiplikátor hatások miatt meghatározhatják a térség jövőképét is.

 

Pedagógus napi kirándulás

Május 25-én reggel fél 6-kor a Mennyei király imádság közös elmondása után vágtunk neki az útnak az Észak-magyarországi Közlekedési Központ buszával. Kiváló sofőrjeinknek köszönhetően tervünknek megfelelően érkeztünk kora délután Zágrábba, ahol a Balassi Intézet munkatársa várt ránk, hogy végig kalauzoljon minket a horvát főváros nevezetességein. Barangolásunk során felkerestük a katedrálist, amelyben Szent László királyunk palástját őrzik, a görögkatolikus templomot, a Kőkapu kápolnáját elpusztító 1731-es tűzvészből csodálatos módon megmenekült, Szűz Máriát és a kis Jézust ábrázoló festményt, a parlament épületét és még megannyi látnivalót. A másfél órás idegenvezetést és egy kis szabadprogramot követően utaztunk tovább Károlyvárosba, szálláshelyünkre, ahol finom vacsorát kaptunk, majd egy kis közös beszélgetés után nyugovóra tértünk, hogy kipihenjük a nap fáradalmait.

Másnap reggel Horvátország világhírű nemzeti parkjába, a Plitvicei tavakhoz indultunk. 3-4 órás túránk során ámulatból ámulatba estünk látván az Úr teremtette táj csodálatos szépségét.

Kora délután élményekkel gazdagodva indultunk haza, s éjféltájban épségben és szerencsésen érkeztünk meg Edelénybe.

Kézműves foglalkozás

Szépen sikerült a húsvét előtti kézműves foglalkozásunk.

Virágvasárnapi megemlékezés

Óvodánk aulájában eljátszottuk Jézus Jeruzsálembe való bevonulását.

Lelkigyakorlat

Az Oltalom Tagóvoda dolgozói lelkigyakorlaton vettek részt a múcsonyi Szent Péter Görögkatolikus Iskolában.

Néhány gondolat az elmélkedésekből:

- "Áldott vagy Te, Uram, taníts meg engem a Te igazságaidra!”  - Az ima, mint vezetés,  életünk "GPS-e"

- „Szenvedni kell, tudok, szabad…” - Az élet nehéz oldala

- „Tegnap veled temetkeztem el, Krisztus, veled ébredek ma, a föltámadóval!” -  Van feltámadás: itt és odaát

"Elmélkedtünk arról, hogy a világban ki, mit gondol Jézusról. Van, aki esetleg úgy gondolja, hogy segély szervezet, vagy egy utolsó szalmaszál? Vagy ha valami baj történik Ő a hibás? Géza atya Jézust, mint apát szemléltette, és az apa mindent megtesz a gyermekeiért. Nem volna rá érdemes hallgatni? Az a boldog ember, akinél a Jóisten családtag.

Az ember szeretetre és szolgálatra van teremtve, fontos, hogy a mindennapokban szeressük és segítsük egymást. Kérte mondjunk el egy fohászt azokért a gyermekekért akikkel mindennap vagyunk az óvodában, hiszen sok gyermek lehet, akiért nem imádkozik senki.

Tóbiás Lászlóné, tagóvoda-vezető

Élményalapú pedagógia

A Rakacaszendi Tagintézményünkben is előszeretettel használják matematika órán a LEGO-t, az élményalapú pedagógia jegyében.

Márton-nap

Már két héttel a közelgő Márton nap előtt óvodánkban úgy szerveztük meg a gyermekek tevékenységét, hogy kellemes várakozással éljék meg az ünnepet. A jeles napon játékos feladatok keretében elevenítették fel a gyermekek Szent Márton élettörténetét, és a nevéhez fűződő népszokásokat, melyet a Szent János Gimnázium pedagógusasszisztens hallgatói lelkesen irányítottak. Az idei évben szakmai tapasztalatszerzésre vendég ovó nénik tisztelték meg rendezvényünket. A nap végén gyertyafényes sétára invitáltuk a gyermekeket szüleikkel.

Nyílt nap

A Szent János Görögkatolikus Gimnázium és Szakgimnázium 2017. november 13-14-n nyílt napot tartott, melyre óvodásaink is meghívást kaptak. Az iskola pedagógiai asszisztens szakos diákjai játékos délelőttöt szerveztek nagycsoportosaink számára. A képek önmagukért beszélnek.

Tudorka Tehetséggondozó Műhely

Legóval fejlesztjük a matematika tanulás alapjait a Tudorka Tehetséggondozó Műhelyünkben

Gyümölcs áldás

Óvodánkban néhány hónappal ezelőtt kértük a jó Isten áldását a vetéseinkre és a kertjeinkre. Immár elérkezett az ősz, amikor hálát adtunk a termésért és megáldottuk a gyümölcsöket. Óvodás gyermekeink ragyogó szemmel mondták az őszi verseket és énekelték a termést megköszönő dalocskát. Az óvodalelkész rövid imádsága és áldó szava után a gyermekek jó ízűen elfogyasztották a megszentelt gyümölcsöt